• Wij zijn slagers van huis uit
  • Gegarandeerd verse producten
  • Binnen 24 uur vrijblijvend offerte
  • Alles vuil retour
  • Gratis bezorgd!!

Gezond barbecueën – kan dat?

Hoe ga ik gezond barbecueën en is barbecueën eigenlijk überhaupt wel gezond? Dat zijn 2 verschillende dingen, die natuurlijk wel samenhangen. In dit artikel vertel ik je er meer over.

Goed nieuws: vlees op de barbecue is gezond

We beginnen met goed nieuws: vlees barbecueën is qua bereiding gewoon heel gezond. Je grilt je vlees tenslotte zonder dat je boter, vet of olie gebruikt. Wel moet je natuurlijk opletten dat je het vlees of de vis die op je BBQ ligt niet zwart geblakerd raakt. Deze aangebrande stukken zijn ongezond en wil je echt niet opeten. Toch iets te enthousiast gebarbecued? Snij het zwarte er dan af of gooi het vlees weg als het merendeel zwart is.

Het bereiden van vlees op je BBQ is dus meer dan oké. Vooral in de vakantie periodes ken ik genoeg mensen die hun complete maaltijd op de BBQ bereiden daar komt geen pan aan te pas.

Hoe ga ik verder gezond om met een barbecue?

Dat heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand. Kies je bijvoorbeeld vooral voor mager vlees en vis? Of ga je toch voor vlees met een randje vet zoals speklap of karbonade? Dit is tenslotte vaak wel lekkerder! Een oplossing voor een gezonde barbecue is om na het bakken het randje vet weg te snijden. Zo heb je wel de lekkere smaak, maar niet het ongezonde vet.

Ook het gebruik van alcohol heeft met een gezonde BBQ te maken. Wil je het gezond houden? Maak dan een afspraak met jezelf en drink met mate. Je kunt de avond tenslotte ook beginnen met frisdrank of lekker fris water met daarin citroen, limoen of munt.

Gezonde bbq met vis, groenten en ananas

Een gezondere BBQ met groente

Je maakt barbecueën ook een stuk gezonder door verse groente en fruit te gebruiken. Wist je dat je bijna alle verse groente op de BBQ kunt bereiden? Smakelijk én gezond dus. Een leuke tip is om spiesen te gebruiken en hier champignons, paprika, courgette, aubergine en uien aan te rijden. Ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit!

Ook kun je ervoor zorgen dat er naast de gebruikelijk rundvleessalade, komkommersalade en kartoffelsalade ook een verse sla of rauwkostsalade op tafel staat. Ik zou zelf de dressing er altijd naast presenteren zodat je gasten zelf kunnen beslissen of ze dit wel of niet over hun salade heen willen. Variatietip: met cherrytomaatjes, komkommer en een bosuitje tover je elke slasoort om tot en heerlijke salade.

Sluit je BBQ af met een lekker (gezond) nagerecht

Als nagerecht of toetje heb je ook een heleboel mogelijkheden. Zo bespraken we in een vorig blog al de pannenkoek als nagerecht die volop (gezonde) variatietips biedt. Maar je kunt ook simpel een (water)ijsje uit de vriezer halen of vers fruit op de BBQ roosteren. Snij bijvoorbeeld een verse ananas in stukken, rijg deze aan een spies en rooster hem even op de barbecue. Of bak een banaan met schil en al. Laat deze van buiten zwart worden (wel even oppassen dat hij niet open barst), snij hem daarna open en bestrooi hem met basterdsuiker en een scheutje amaretto. Misschien iets minder gezond, maar o zo lekker!

Dus is barbecueën gezond of niet? Dat bepaal je in grote mate zelf. Met hier en daar een kleine aanpassing en door je ingrediënten slim te kiezen kun je ook op de BBQ een verantwoorde maaltijd maken. En nog lekker ook!

Honger gekregen van dit verhaal? Bekijk dan ook eens onze BBQ pakketten of neem een kijkje op het BBQ Kampioen blog voor meer interessante artikelen.

« Terug
© Developed by CommerceLab